JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Metoden er utviklet for foreldrene til de minste barna.

Metoden er utviklet for foreldrene til de minste barna.

Tommy Ellingsen

Foreldreveiledning på kontoret fungerte ikke. Da utviklet barnevernet i Sandnes en ny metode: På gulvet.

Et gulvteppe og en kortstokk med spørsmål er familieveiledernes nye verktøy. Alt skjer på gulvet, der de minste barna leker.
2019011809530820230821171436

solfrid.rod@lomedia.no

På gulvet er en metode for å veilede foreldre til sped- og småbarn. Den er utviklet av Barne- og familieenheten i Sandnes kommune, og foregår, som navnet sier, på gulvet, sammen med barnet og foreldrene.

– Mye er likt det vi alltid har snakket med foreldre om, men kortene fungerer som knagger for oss veiledere, sier Lene Langseth Hesselberg (t.h.), her sammen med Arild Heskje og Marthe Bjørnnes.

– Mye er likt det vi alltid har snakket med foreldre om, men kortene fungerer som knagger for oss veiledere, sier Lene Langseth Hesselberg (t.h.), her sammen med Arild Heskje og Marthe Bjørnnes.

Tommy Ellingsen

Å rulle ut et teppe og sette seg ned sammen er en konkret, fysisk handling som markerer at veiledningen er i gang.

– Vi opplever at det er mer effektivt enn å prate sammen på kontoret og så sende foreldrene hjem for å gjøre ting. Før hørte vi ofte foreldre si «vi fikk ikke hjelp, vi satt bare og pratet», sier Marthe Hatle Bjørnnes.

Hun jobber som foreldreveileder og presenterte høsten 2018 metoden for helsesøstre og barnevernsansatte i to av Oslos bydeler sammen med kollega Lene Langseth Hesselberg og leder for tiltaksseksjonen Arild Heskje.

Svarer på et behov

– Metoden har utviklet seg over år, som ett overskuddsarbeid. Vi opplevde ofte at vi ikke traff. Vi hadde behov for mer konkrete verktøy. Med denne metoden har vi fokus på samspill, kombinert med refleksjon rundt barnets utvikling og forventninger til barnet, forteller Heskje.

Barne- og familieenheten i Sandnes har fått 300 000 kroner fra Fylkesmannens innovasjonsmidler. En del av pengene er brukt til å produsere de konkrete verktøyene. På gulvet-nettet inneholder et gulvteppe og fire ulike typer kort: Dialogkort, aktivitetskort, refleksjonskort og veilederkort. Kortene har ulike symboler og farger, blå firkant for basale behov, grønn snakkeboble for kommunikasjon og rødt hjerte for følelser.

Kortene med rødt hjerte handler om følelser. De grønne med snakkeboble handler om kommunikasjon.

Kortene med rødt hjerte handler om følelser. De grønne med snakkeboble handler om kommunikasjon.

Tommy Ellingsen

Knagger for de ansatte

Kortene inneholder spørsmål og oppgaver som skal øke foreldrenes forståelse for barnet. Det kan være spørsmål som «Hvordan sover barnet ditt?», «Hvordan reagerer barnet ditt på fysisk kontakt?» og «Hvordan kan du vise at du er glad i barnet ditt?».

Oppgavekortene kan handle om å sette av tid til berøre barnet eller snakke til barnet med ulike stemmeleier.

– Mye likt det vi alltid har snakket med foreldre om, men kortene fungerer som knagger for oss veiledere, mener Bjørnnes og Hesselberg.

Barne- og familieenheten i Sandnes har fått 300 000 kroner fra Fylkesmannens innovasjonsmidler. En del av pengene er brukt til å produsere de konkrete verktøyene.

Barne- og familieenheten i Sandnes har fått 300 000 kroner fra Fylkesmannens innovasjonsmidler. En del av pengene er brukt til å produsere de konkrete verktøyene.

Tommy Ellingsen

Planlegger opplæringspakke

Utgangspunktet for metoden var foreldre med kognitive utfordringer og foreldre som hadde liten nytte av mer teoretisk veiledning. Nå opplever de ansatte at metoden kan brukes langt bredere. De mener den systematiserer eksisterende kunnskap og øker kompetansen om de aller minste barna.

Helsestasjoner og barnevernstjenester i andre kommuner har tatt kontakt for å høre om metoden, og Arild Heskje planlegger å spre den til interesserte sammen med en opplæringspakke.

• Les også: Helleland vil ikke ha flere, men flinkere ansatte i barnevernet

Barnevernstjenesten i Sandnes har utviklet veiledningsmetoden På gulvet

Barnevernstjenesten i Sandnes har utviklet veiledningsmetoden På gulvet

Tommy Ellingsen

– Vi opplever at det er mer effektivt enn å prate sammen på kontoret og så sende foreldrene hjem for å gjøre ting. Før hørte vi ofte foreldre si «vi fikk ikke hjelp, vi satt bare og pratet».

Marthe Hatle Bjørnnes

{"427342":{"type":"l","url":"/image-3.427342.3916ec939c","cap":"Metoden er utviklet for foreldrene til de minste barna.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427347":{"type":"l","url":"/image-3.427347.8a00284086","cap":"Barnevernstjenesten i Sandnes har utviklet veiledningsmetoden På gulvet","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427349":{"type":"l","url":"/image-3.427349.c607000970","cap":"Kortene med rødt hjerte handler om følelser. De grønne med snakkeboble handler om kommunikasjon. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427350":{"type":"s","url":"/image-3.427350.b8ae7ebade","cap":"Barne- og familieenheten i Sandnes har fått 300 000 kroner fra Fylkesmannens innovasjonsmidler. En del av pengene er brukt til å produsere de konkrete verktøyene.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427352":{"type":"l","url":"/image-3.427352.61791.5228cb2cb7","cap":"– Mye er likt det vi alltid har snakket med foreldre om, men kortene fungerer som knagger for oss veiledere, sier Lene Langseth Hesselberg (t.h.), her sammen med Arild Heskje og Marthe Bjørnnes.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"54","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"– Vi opplever at det er mer effektivt enn å prate sammen på kontoret og så sende foreldrene hjem for å gjøre ting. Før hørte vi ofte foreldre si «vi fikk ikke hjelp, vi satt bare og pratet».","place":"Barne- og familieenheten i Sandnes har f"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}